shutterstock_1189753741

Wachttijden

  • Datum: 8 september 2022

Basis GGZ

  • Aanmeldwachttijd : 1 week, vanaf het moment dat de verwijzing binnen is tot aan het eerste gesprek (intakegesprek)
  • Behandelingswachttijd: 1 week, is de tijd tussen de intake  en het daadwerkelijke begin van de behandeling

Specialistische GGZ

  • Aanmeldwachttijd : 1 week, vanaf het moment dat de verwijzing binnen is tot aan het eerste gesprek (intakegesprek)
  • Behandelingswachttijd: 1 week, is de tijd tussen de intake  en het daadwerkelijke begin van de behandeling
Aanmeldstop
Voor de patiënten die verzekerd zijn bij Coöperatie VGZ en Zilveren Kruis Achmea geldt een aanmeldstop vanwege het bereiken van het omzetplafond. De volgende zorgverzekeraars vallen onder coöperatie VGZ: Univé (0101), IZA Zorgverzekeraar NV (0699), NV Zorgverzekeraar UMC (0736), IZA VNG (3334), ZEKUR (3361), VGZ Zorgverzekeraar  (7095). U kunt contact opnemen met Zorgbemiddeling van VGZ (tel: 088 – 131 16 11) . Zij gaan dan kijken waar u zo snel mogelijk terecht kan met uw hulpvraag.
 
De volgende zorgverzekeraars vallen onder Zilveren Kruis Achmea: Zilveren Kruis (3311), Interpolis (3313); FBTO (3351), De Friesland Zorgverzekeraar (3358), Groep Buitenlands Recht (7125), Aevitae (Avero Achmea 8958), volmacht One Underwriting B.V. (8971), Pro Life (3311). U kunt contact opnemen met de afdeling Zorgcoaches van Zilveren Kruis (tel: 071 – 364 0280) . Zij gaan dan kijken waar u zo snel mogelijk terecht kan met uw hulpvraag.
 

Vraag uw zorgverzekeraar hulp als u de wachttijd te lang vindt
We willen u zo snel mogelijk ontmoeten en houden de wachttijden zo kort mogelijk. Toch is de kans is groot dat u moet wachten tot het eerste gesprek.  Alle zorgaanbieders en zorgverzekeraars in Nederland hebben samen afgesproken dat er een maximum moet zijn aan de tijd dat u moet wachten op zorg. Binnen 4 weken nadat wij uw verwijsbrief hebben gekregen, moet u een eerste gesprek krijgen en binnen 10 weken vanaf het eerste gesprek moet uw behandeling starten. Helaas halen wij deze normen niet altijd. Kunnen wij u niet snel genoeg helpen? Dan kunt u bij uw zorgverzekeraar terecht voor wachtlijstbemiddeling. Die kan proberen of u op een andere plek sneller terecht kunt